ΔΗΜΟΣΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

To λεύκωμα του Δήμου Περιστερίου είναι κακής ποιότητας κατασκεύασμα που βρίθει ανακριβειών

Σε μια καταγγελία σχετικά με το λεύκωμα που έχει εκδώσει ο Δήμος Περιστερίου προχώρησε ο συγγραφέας και σκηνοθέτης, Νίκος Θεοδοσίου.

Ο κ. Θεοδοσίου μεταξύ άλλων συγγραφικών του έργων έχει ασχοληθεί κατά το παρελθόν και με την ιστορία του Δήμου μας έχοντας μάλιστα συγγράψει βιβλίο με τίτλο «Περιστέρι, Η Ιστορία του Τόπου το Χρονικό των Ανθρώπων».

Ακολουθεί το κείμενο που απέστειλε στο PeristeriNews.gr σχετικά με το λεύκωμα του Δήμου Περιστερίου:

Ζητήματα για το βιβλίο «Περιστέρι, όψεις της ιστορίας της πόλης και του Δήμου» – Μια έκδοση του Δήμου Περιστερίου

Το 2019-20 ο Δήμος Περιστερίου αποφάσισε να εκδώσει ένα ογκώδες και πολυτελές βιβλίο, εν είδη λευκώματος, με τίτλο «Περιστέρι, Όψεις της ιστορίας της πόλης και του Δήμου». Αν και ο υπότιτλος του έργου «όψεις της ιστορίας» και όχι η ιστορία της πόλης, γεννούσε έναν προβληματισμό, υπήρχε ελπίδα πως το Περιστέρι θα αποχτούσε επιτέλους ένα βιβλίο ισάξιο της ιστορίας του.

Η ομάδα των δυο ιστορικών και της μιας αρχαιολόγου που ανέλαβαν τη συγγραφή εγγυόταν τουλάχιστον μια ολοκληρωμένη και επιστημονική προσέγγιση της ιστορίας, έστω… των «όψεών της».

Όμως η ανάγνωση του βιβλίου, που διακινείται έκτοτε αθόρυβα και επιλεκτικά, διέψευσε κάθε ελπίδα. Για την ακρίβεια ανέδειξε πως το δίγλωσσο (ελληνικά και αγγλικά) λεύκωμα του Δήμου, είναι ένα πολύ κακής ποιότητας κατασκεύασμα που βρίθει ανακριβειών, ιστορικών διαστρεβλώσεων, επιφανειακό, χωρίς ιστορική συγκρότηση και ενίοτε τραγελαφικό!

Για παράδειγμα, στη σελίδα 184 διαβάζουμε «Στις αρχές της δεκαετίας του 1950, το Περιστέρι αποτελούσε αυτόνομο δήμο, καθώς το 1933 αποσπάστηκε από τον Δήμο Αθηναίων. Οι αυτοδιοικητικές μεταβολές της προηγούμενης περιόδου δημιούργησαν νέα δεδομένα στη φυσιογνωμία του Δήμου Περιστερίου, που ιδρύθηκε τον Ιανουάριο του 1948…» Τελικά πότε δημιουργήθηκε ο Δήμος Περιστερίου; Το 1933 ή το 1948; Το ίδιο θα αναρωτιέται και ο μακαρίτης Αλέξανδρος Ζαΐμης που υπέγραψε το Προεδρικό Διάταγμα για την ίδρυση του Δήμου στις 18 Ιανουαρίου του 1934!

Οι τρεις ειδικοί που ανέλαβαν να συντάξουν το περιβόητο βιβλίο, εκτός ελαχίστων περιπτώσεων, δεν χρειάστηκε να τρέξουν πολύ, να ανασκαλέψουν αρχεία, να ψάξουν τις πρωτογενές πηγές και να προσφέρουν νέα γνώση. Τους αρκούσαν τα ήδη υπάρχοντα βιβλία ή άρθρα των ντόπιων ερευνητών για να στήσουν μια «ιστορία». Και άκριτα τα αντέγραψαν μη φοβούμενοι τη γελοιοποίηση.

Έτσι για παράδειγμα η κ. Αναστασία Λερίου, εκ των συγγραφέων του βιβλίου, μπορεί να γράφει με άνεση, πως τις σαρκοφάγους που βρέθηκαν το 1938 μπροστά στην Ευαγγελίστρια «μπορεί να δει κανείς σήμερα στην 1η Παιδική Χαρά Περιστερίου» αντιγράφοντας λέξη προς λέξη από το βιβλίο του Ν. Θεοδοσίου «Περιστέρι, Η Ιστορία του Τόπου το Χρονικό των Ανθρώπων». Μόνο που αυτό το βιβλίο γράφτηκε πριν 25 χρόνια και οι σαρκοφάγοι έχουν αφαιρεθεί από το σημείο εδώ και δέκα χρόνια!!!

Μη έχοντας σχέση με τον τόπο, με την ίδια ανευθυνότητα μπορούν

Να αναφέρονται (κι όχι μόνο μια φορά) σε «Ναό Αγίων Θεοδώρων Περιστερίου» στην οδό Θηβών και τα αρχαιολογικά ευρήματα εκεί, ενώ ο ναός δεν έχει σχέση με το Περιστέρι γιατί ανήκει στο Δήμο Ιλίου!
Να δείχνουν την παλιά γέφυρα της Κολοκυνθούς και να γράφουν πως είναι η γέφυρα του Ρισινιόλ!
Να δείχνουν τον χειμερινό κινηματογράφο Φοίβο και να λένε πως είναι ο θερινός!
Να δείχνουν το ταπητουργείο Παπάζογλου (στο κέντρο του Περιστερίου) και να γράφουν πως πρόκειται για το κλωστοϋφαντουργείο Λαναρά (στη λεωφόρο Κηφισού)!
Όμως αυτές οι αστειότητες, μαζί με πολλές άλλες, κυκλοφορούν σήμερα τυπωμένες σε πολυτελές χαρτί με σκληρό δέσιμο και εντυπωσιακή εμφάνιση έχοντας τη σφραγίδα του Δήμου και την υπογραφή του Δημάρχου. Κρίμα! Γιατί μια έκδοση που στοίχισε τους δημότες 60.000 ευρώ, θα μπορούσε να είναι ένα κόσμημα, ένα χρήσιμο εκπαιδευτικό εργαλείο.

Πέραν όμως από τις ανακρίβειες ή ιστορικές διαστρεβλώσεις, εξ ίσου απαράδεκτη είναι και η απόκρυψη της πραγματικότητας ή για είμαστε ακριβής η λογοκρισία. Αυτό συμβαίνει στην περίπτωση του αείμνηστου Δημάρχου Δημήτρη Φωλόπουλου που εξ αιτίας της δράσης του ως δημάρχου διώχθηκε, φυλακίστηκε, εξορίστηκε, βασανίστηκε. Όλα αυτά το βιβλίο τα αποσιωπά.

Στις ελάχιστες γραμμές που αφιερώνει σε αυτόν εκπλήσσεται που «παρότι υποδηματοποιός, διέθετε πολιτική πείρα»! Αποτελούσε λοιπόν εξαίρεση διότι η «πολιτική πείρα» στους εργάτες, είναι ασύμβατη με τη δεξιά αντίληψη περί αριστείας!

Τελικά το μόνο που καταφέρνει αυτό το βιβλίο είναι να δημιουργεί ηθικά, πολιτικά και νομικά προβλήματα.

Συνολικά αυτή η έκδοση

Αποτελεί προσβολή στους ανθρώπους του τόπου, συγγραφείς, εκδότες, που χρόνια τώρα, χωρίς υποστήριξη από κανένα πασχίζουν να αναδείξουν την ιστορία της πόλης.
Η έχουσα την επιμέλεια όλης της έκδοσης και συγγραφέας του Α’ μέρους του βιβλίου κ. Αναστασία Λερίου, δείχνοντας αντιδεοντολογική συμπεριφορά, χρησιμοποιεί στοιχεία από τις υπάρχουσες εργασίες, χωρίς να αναφέρεται στις πηγές, ιδιοποιούμενη το έργο άλλων.
Η ίδια, προβαίνει σε ανιστόρητες υποθέσεις διαστρεβλώνοντας την πραγματική ιστορία του τόπου.
Διαπράττεται το αδίκημα της κλοπής πνευματικής ιδιοκτησίας ειδικά στην εικονογράφηση του βιβλίου, που είναι το κύριο στοιχείο σε ένα άλμπουμ. Γιατί εκτός από τη δημοσίευση υλικών χωρίς την άδεια των κατόχων, αναγράφεται πως ανήκουν σε αρχείο άλλου. (οι φωτογραφίες από το δικό μου αρχείο ανέρχονται σε 59)
Μια πιο αναλυτική παρουσίαση των ατοπημάτων της έκδοσης «Περιστέρι, Όψεις της ιστορίας της πόλης και του Δήμου» υπάρχει στα δυο παραρτήματα που ακολουθούν. Το πρώτο περιλαμβάνει τις ανακρίβειες, τις ιστορικές διαστρεβλώσεις και τα τεκμήρια της αντιγραφής και το δεύτερο τον κατάλογο των φωτογραφιών από το αρχείο του Ν. Θεοδοσίου με ψευδή αναφοράς της πηγής.

What's your reaction?

Related Posts